Tko si ti?
Pripremio: don Damjan Raguž
Subota, 6. kolovoza 2011.
Čovjek našeg vremena postigao je veliki tehnički uspjeh kada se otisnuo
od naše zemlje i poletio u svemir. On bi želio što dublje zaći u te beskrajne
svemirske prostore jer, kao što kažu učenjaci,mčovjek bi želio spoznati kako je
nastao taj svemir, on u stvari nastoji spoznati istinu o samome sebi.
Čovjek je sam sebi najveća nepoznanica. Tako i nobelovac Alexis Carel
piše knjigu koja nosi naslov „Čovjek nepoznanica“. Čovjek neprestano traži
odgovor na pitanje koje su židovi postavili Isusu; „Tko si ti?“ Pred svakog
čovjeka postavlja se pitanje: Tko si ti, o čovječe? Odakle dolaziš i kamo ideš?
Papa kaže da misterij Boga koji je postao čovjek rješava misterij čovjeka.
Bog koje je postao čovjek, utjelovio se, uzeo na sebe naše ljudsko
tijelo i uči nas da čovjek nije samo tijelo, nije životinja, on ima i duh,ali
nije ni anđeo. On ima tijelo, ali produhovljeno tijelo. On je duh u ovom
materijalnom svijetu u kojem živimo. Ta produhovljenost čovjeka po kojoj je
čovjek, izdiže ga iznad ove prirode za koju je vezan po svojoj tjelesnoj
naravi, ali je po svojemu duhu stvoren na sliku i priliku Božju. On pripada, ne
samo vrsti biljaka, niti vrsti životinja nego i Božjoj vrsti.
Kako se ostvaruje ta produhovljenost čovjeka? Ostvaruje se kroz ljubav,
jer ljubav je duhovna snaga koja nas čini sposobnim da razbijemo zidove svoje
sebičnosti i da živimo za drugoga. Ljubav se uvijek identificira s onim koga
ljubimo. Ako ljubimo samo tijelo, onda smo slični životinji, a kada dijelimo
dušu od tijela nastupa smrt. To je ono što kaže Biblija: „Plaća za grijeh je
smrt“.
Jedan novinar, prigodom smrti princeze Dijane, napisao je kako je ona
predstavnik jedne civilizacije u kojoj vlada kult tijela. Htio je reći da je
moderni čovjek postavio tijelo na božanski pijedestal. Ono je za njega postalo
idol kojemu je spreman žrtvovati duhovne vrednote, kao što je bračna vjernost, požrtvovana
ljubav, mladenačka nevinost. Zato nas upozorava njemački pjesnik Rilke u jednoj
svojoj pjesmi – „tijelo i duh su nam darovani“. I u toj raspri napetosti između
duha i tijela,mi smo pozvani uspostaviti sklad. Taj sklad ne možemo uspostaviti
ako prihvatimo civilizaciju u kojoj vlada duh tijela. Primat moramo dati duhu
po kojem je čovjek – čovjek.
Primjer nam daje Ivan Krstitelj. Ivan je provodio pokornički život u
pustinji i pokazao snagu duha. Zato se nije ustručavao javno ukoriti kralja
Heroda zbog njegova nemoralnog,razbludnog života, iako ga je stajalo glave.
Upravo radi toga današnji čovjek osobito mladi, daje krivi odgovor na
pitanje tko si ti,upadaju u zamke lažne moralne i seksualne slobode i život im
završava raznim razočarenjima i frustracijama. Zato, kao što kaže Dostojevski, dolazi
vrijeme kada će mladi vikati – oslobodite nas od nas samih.